Participatory journalism in the mainstream: Attitudes

and implementation at British news websites

Neil Thurman, City University, London

Abstract

Established Internet news media have been criticized for an alleged reluctance to react
to ‘grassroots’ and ‘citizen’ journalists who via websites, blogs, and wikis are
publishing and promoting alternative current affairs journalism. This paper contends
that the adoption of user generated content initiatives by mainstream news sites is as
much a function of local organizational and technical circumstances as it is of any
adherence to traditional editorial practices. The study employed qualitative research
interviews with senior journalists at national and regional news websites in England
and Scotland to examine the editorial, commercial, legal, technical, and personnel
issues involved. For scholars of interactive media and journalism it offers case studies

on the changing patterns of news consumption and production.

Date of manuscript: 27 March, 2006.



Author:

Affiliation:

Neil Thurman

Senior lecturer

Department of Journalism and Publishing
City University

London

Contact details:

Department of Journalism and Publishing
City University

Northampton Square

London

EC1V OHB

England

Tel: +44 (0)207 040 8222

Mob: +44 (0)7813 009590

Email: neilt@soi.city.ac.uk

Biographical note:

Neil Thurman is a Senior Lecturer in the Department of Journalism and Publishing at
City University, London. Before moving to academia he held creative and executive
roles at Interactive Learning Productions, The Thomson Corporation and Granada
Learning, where he published a number of award-winning interactive videos and
multimedia CD-ROMs. His other research on online journalism appears in Richard
Keeble’s Print journalism: A critical introduction and in Journalism: Theory,

Practice & Criticism.



Participatory journalism in the mainstream: Attitudes

and implementation at British news websites

Introduction

The development of user-friendly, low-cost online content management tools like
Movable Type, Blogger.com and Manila have helped facilitate a rapid growth in the
number and popularity of independently published websites that overlap the space
traditionally occupied by the mainstream news media (see Thurman and Jones, 2005).
Matheson (2004: 449) has written of the “many news-related weblogs maintained by
people who are not journalists”, estimating that perhaps half of all weblogs deal
frequently with public affairs. With nearly nine million weblogs—or blogs—indexed
by the search engine Technorati.com,' there is no doubt that those who have
traditionally consumed news are increasingly ready and willing to produce content.
This so called ‘citizen journalism’ is not restricted to self-published blogs: Wikinews,”
a collaborative news publishing experiment, has sites in thirteen languages.

The established news media are also providing space for news consumers to
contribute, and readers are doing so in considerable numbers: OhmyNews.com, a
South Korean online newspaper, has more than 37,000 registered contributors, and is
expanding into the English language® market; Britain’s second most popular news
website, Guardian.co.uk, hosts a ‘News’ message board to which readers have
contributed 647,798* messages or ‘posts’ since 1999; in response to a single news
event’ the BBC News website have received more than 35,000 emails in a single day;

and the ten most popular topical polls hosted by ThisisLondon.co.uk, the website of



London’s best-selling newspaper, The Evening Standard, average 48,000 votes apiece
(Williams, 2004).

For the mainstream news media, participatory journalism provides an exciting
opportunity to re-engage with their readers, but also presents challenges to existing
ways of working.

News organisations’ adoption of interactive publishing technologies has
previously been characterised as shallow and slow: Katz (1997, quoted in Matheson,
2004: 444) criticised US newspapers for remaining “insanely stagnant in an
interactive age”’; Matheson (2004: 446) believes the mainstream media have a “rather
static core set of news practices” and that they place “other journalistic practices at its
margins”; Gillmor (2004: 114) attributes the slow adoption of the blog by the
mainstream media to its “innate conservatism” and holds the view that “when big
media companies consider having a conversation with their audience, they tend not to
push many boundaries” (op. cit.: 112).

In the case of the mainstream British online news media, although this study
revealed some evidence of conservatism in the maintenance of established editorial
standards and “reactive, defensive and pragmatic traits” (see Boczowski, 2004: 173)
in editors’ and managing editors’ attitudes to user generated content, there were wide
differences in practice. These differences are consistent with Boczowski’s (2004: 4)
view that innovations in newsrooms unfold in a “gradual and ongoing fashion” and
are “shaped by combinations of initial conditions and local contingencies”. Take these
examples drawn from table 1:

e The Guardian.co.uk’s network of six blogs publishes readers’ comments

unedited and without preselection. At the time of writing no other mainstream

British news website was providing this facility.



e The BBC News website publishes selected reader contributions—in the form
of diaries, ‘blogs’ and photos essays—indistinguishable in length and format
from its professionally produced content. Most other sites were publishing
relatively short readers’ comments—usually running to less than 100 words.

e The range and depth of reader debate varied greatly. The DailyMail.co.uk’s
message boards had over 123 times more posts than the FT.com’s equivalent,
‘Discussions’, and over 10,000 more than the Telegraph.co.uk’s only message
board.

This paper relies heavily on qualitative research interviews with participants—the
editors and managing editors of nine leading British news websites.® In the sections
that follow evidence will be presented to show how the journalists who participated in
this research were seeking to defend established editorial practices while, at the same
time, exploring the possibilities that user generated content offers; and how local
dynamics helped shape how they were adopting, to varying degrees, the technologies
and processes required to integrate user generated content into their publications.

Part (I) analyses the conflicts between editors’ and journalists’ traditional editorial

roles and their awareness of and experiments with user generated content.
Part (IT) examines the legal, commercial, human and technological factors that have

shaped how news websites adopt user generated content initiatives.



Table 1: User generated content initiatives at a selection of British news websites

Have Blogs with Message boards

your Chat comments  Moderated
Web site Polls say room Q&A enabled Pre Post Posts Other
Guardian.co.uk v v! v 1,221,054%
DailyMail.co.uk v? v v 1,165,000*
ThisisLondon.co.uk V3 v v v 389,000° v7
FT.com v v v 9,432% v?
Telegraph.co.uk v v v 116" i
Independent.co.uk
TheSun.co.uk v v v
TimesOnline.co.uk v v v
Scotsman.com vie v
News.bbc.co.uk v 4 v V8

Definitions:

‘Polls’ are topical questions to which readers are asked to make a multiple choice or binary response.

‘Have your say’ refers to features where journalists post topical questions to which readers send written replies. A selection is made, edited
and published.

‘Q&A’ refers to interviews with journalists and / or invited guests, the questions for which are submitted by readers. The interviews are
Webcast in audio or video or the transcription published in textual form.

‘Post-moderated message boards’ publish users’ comments without initial moderation. ‘Pre-moderated message boards’ vet posts before
publication.

Notes:

! Since September 2004, readers have been able to post comments to the Guardian.co.uk’s blogs ‘live’, without preliminary selection or
editing. There are six blogs—Electionblog’, ‘Gamesblog’, ‘Guideblog’, ‘Onlineblog’, ‘The Observer blog” and ‘Newsblog’. Although the
Guardian.co.uk published a ‘“Weblog’ (http://www.guardian.co.uk/weblog/) from July 2001 until September 2004 it was a different
interpretation of the form, focusing on providing “the best links from around the web” rather than providing what Matheson (2004: 460)
describes as a “new personalized democratic space”.

? These figures were collected on 28 and 29 April, 2005 and represent the total number of archived posts since the Talkboards were launched
in 1999. The posts are spread over 10 ‘Talkboards’, each divided into 10-30 ‘Topics’. Each ‘Topic’ has between 1-227 ‘Discussions’.

® The editorial director called polls a “phenomenally popular” feature that “can get 10,000 votes at a time” Williams (2004).

* Posts are spread across seventy-three boards grouped into twelve themes and date back to 2002. The boards predate the launch of the
DailyMail.co.uk having previously appeared as part of its forerunner femail.co.uk.

> The ten most popular polls average 47,975 votes each.

® Posts date back to 2001 and are spread over 29 boards grouped into eleven themes.

7 Additionally ThisisLondon.co.uk carry a small number (214) of ‘reader reviews’ spread across eight topics including books, computer
games and restaurants.

8 These posts are spread over 110 so-called ‘Discussions’. These figures were collected on 20 April, 2005 and represent the total number of
posts archived since 2000.

? Readers can submit ‘Letters to the editor’ via the website and columnists” email addresses are printed alongside the articles to encourage
reader feedback.

' This message board appears in the Travel ‘channel’ of Telegraph.co.uk. The posts date back to 2003.

' Telegraph.co.uk’s Wine ‘channel” invites and publishes readers’ recipes.

12 Only run occasionally.

¥ Occasional comment pages are run when the editor “has a spare reporter”. Popular topics will receive “hundreds” of emails (Picton, 2004).
' TheSun.co.uk invite and publish letters and a selection of the ‘top 20 viral emails’.

% TimesOnline.co.uk provides forms at the end of some articles which readers can use to submit comments. A selection are published.

'® An annual ‘Photoblog’ coinciding with the Edinburgh Festival.

17 Scotsman.com run occasional features involving user participation. For example during the 2003 Scottish election they recruited a focus
group who were sent a detailed survey. The results were published online.

' News.bbc.co.uk publish regular selections of readers’ photographs—Your Pictures’—as well as longer, single-authored photo essays,
diaries and articles. They also carry special features. The editor gave an example: “We did a voters’ panel for the US election where . . . we
built up twelve people who we’d go back to on a monthly basis for their view of how the campaign was going and whether their view of who
they were going to vote for changed” (Clifton, 2004).



() Lines of defense: professional standards under fire?

This idea with blogs and particularly wikis that you can go in and edit stuff and
all join the party. It is a load of fun but it just detracts from what a traditional

idea of journalism is. I think we have to be quite careful.

(Richard Burton, editor Telegraph.co.uk 7

In the light of the pornographic content the LATimes.com unwittingly published
during their brief experiment allowing readers to co-write the site’s editorials using a
wiki (see Glaister, 2005), Burton’s comments, made six months before, were
prophetic. They exemplify the concerns that editors and managing editors interviewed
for this study had about the ways that non-professionally produced content challenges
journalism’s professional norms.

Particular concerns were expressed over: the news value of some user generated
content; its standards of spelling, punctuation, accuracy and balance; and the

influence of blogs on the mainstream news media.

News values and standards

A belief in the need to control, moderate or sub® users’ submissions so that they met
the standards of professionally produced output was strongly held. For example,
editors at the BBC News website wanted to “provide . . . users with a good edited
read” (Smartt, 2004), by “correct[ing] bad spelling and put[ting] capital letters in

where there should be” (Clifton, 2004).



Some participants suggested that editorial intervention should extend beyond
grammar to the selection of what was published in the first place. The editor of
theSun.co.uk believed strongly that there was “a premium to be paid for editing
experience” and that readers wanted him “to sift out content for them”. He suggested
that the reason why people buy newspapers and magazines or view websites is to
“read a well-crafted news story or feature by someone who is trained and experienced

in that field”:

Even when readers write it, I think I have a duty to my other readers to sift through the
insults and the rubbish . . . to pick out some really well written letters. Because I always
have to think: well is somebody going to read this? Are they going to be interested in
what this person has to say? And readers write some fantastic things but that doesn't
mean they should be hidden between [contributions from] readers who haven’t written
some good things. So yes it is great that people can write, but my number one priority

is my readers and what they read (Picton, 2004).

The founding editor of the BBC News website suggested the duplicative nature of

user contributions provided a strong justification for editorial intervention:

On any user-invited feedback, most people are making the same point. You'll find that
there will only be maybe ten points of view . . . hundreds and hundreds will all be

making the same points in different ways or the same way (Smartt, 2004).

Having worked in newspaper or broadcast environments where the amount of
space or time available for content is limited, most online editors seek out content that
has a broad appeal. The niche audiences reached by most bloggers and other citizen
journalism initiatives are very different. This disparity helps explain why the
managing editor of TimesOnline.co.uk believed that “ninety-nine per cent” of blogs

were “extremely dull or . . . of very marginal interest” (Bale, 2004) and why the head



of BBC News Interactive said, “there are a lot of very mediocre blogs out there”
(Deverell, 2004).

For some editors, in order to make the grade, user generated content needed not
only to be of more than “marginal interest” but also be balanced, something that the
editors of TimesOnline.co.uk, Independent.co.uk and FT.com were concerned was not
always the case. Bale (2004) believed that forums could “become just anchors for
crackpots”, a problem the editor of Independent.co.uk perceived with his, now

defunct, message boards. He described the users as:

... a bunch of bigots who were shouting from one side of the room to the other and
back again without even bothering to listen to what the other side of the room were
saying. If someone did try to put a reasonable, balanced view it was an exception
(King, 2004).

King suggested that editors were “abrogating some of [their] responsibilities if
[they] allow articles to appear on [their] product that have not been at least checked
for decency, taste, let alone basic laws of international humanity”.

The FT.com reported that “racist comments” in their message boards were a
problem of sufficient import to prompt a move away from a ‘straight-to-air’, post
moderated model to a system of pre-moderation where journalists publish a selection
of readers’ contributions. The editor said, “we are slightly more comfortable” now
that ““we are not putting things on the website which we are not happy to have there”

(Corrigan, 2004).

Blogs as a vehicle for reader contributions

Blogs represent the best-known form of invitation that writers use to initiate

conversations with readers online. A common feature of blogs facilitates these



conversations: the ability users have to send in ‘comments’, which are published
alongside the blogger’s original ‘post’.

As noted elsewhere (Thurman and Jones, 2005), blogs in the mainstream news
media, where they exist, often “fail to conform to some of the social conventions of
the blog”, lacking “the functionality [such as reader comments] that the blogging
community has come to expect”. As shown in table 1, amongst the mainstream
British online news media, only the Guardian.co.uk allows comments to be posted to
its blogs without pre-moderation.

The reasons for the scarcity and non-conformity of blogs in the mainstream, with
the resultant lack of opportunity for user contributions, has been attributed (see Boyd,
2004) to a bias against the form fed by an alleged perception of the typical blogger as
a “naive and inexperienced” amateur. This paper argues that there are other reasons,
specifically: journalists’ reactions against the claims of novelty made on behalf of
blogs; and the manner in which blogs emphasise the personality of the author.

Firstly Boyd’s claim that some in the journalism profession, and the New York
Times in particular, have been prejudiced against blogs as a form because they believe
bloggers lack professional journalists’ knowledge and experience. Although it is true
to suggest that those outside the profession have largely driven the blogging
movemen‘c,9 this study shows that editors of mainstream news websites, at least in the
British context, do recognise the merits of independently published blogs. The editor
of Telegraph.co.uk commented that “you can get a very good blog” (Burton, 2004).
The head of BBC News Interactive recognised that there are a “number of very good
ones” (Deverell, 2004) and the editorial director of TimesOnline.co.uk agreed that
“some of them are really superb” (Bale, 2004). Indeed Richard Deverell has been

sufficiently impressed by some blogs to have looked at whether “it is possible to

10



provide links to relevant blogs from stories” in the same way that the BBC News

website links to other news sites via their ‘newstracker’ software.'°

Cult of personality

Rather than naivety, inexperience or their non-professional status, comments made by
the editor of Telegraph.co.uk, Richard Burton, suggest that the emphasis blogs
typically give to the personality of the writer—the messenger rather than the
message—may have contributed to their slow adoption by mainstream news sites.
Such an emphasis challenges a strongly established tradition in the journalism
profession that most reporting is written anonymously.

Burton (2004), also a visiting lecturer at the University of Westminster, recounted
telling journalism students of his who were learning to write features that, “the
message is the only thing that is important. No one knows you, no one cares about
you. The reader wants information”, and spoke to them of the “traditional journalist
who is a fly on the wall and will be delivering information”—very different in

concept from the tone of most blogs, and a reason why he said, “blogs worry me”.

The “overselling’ of blogs

Some journalists reacted against claims—such as that made in the following extract—
that blogs are revolutionary: “[Blogs have] resulted in a revolution in journalism in
which subcultures of bloggers are continually posting and commenting on news
stories of particular interest to them, which are in turn found, read and re-published by
the global media” (Kahn and Kellner, n.d.). Their reactions to the perceived
“overselling” of blogs are shown below, and reveal a subtle distaste for the form
which, it is argued, has contributed to the slow up take of blogs by mainstream online

news sites.

11



The editor of the Scotsman.com questioned whether blogs were actually any

different from previous forms of writing on the web:

The whole blog craze has been a bit oversold and it is really just people with websites.
It is very hard to tell the difference between someone who kept an online journal back
in the mid 1990s and someone keeping a blog now. It is still ‘put your words on a
website’ (Kirkpatrick, 2004).
He added that “we already have a mechanism for publishing the thoughts of the
journalist, it is the website and the newspaper”.
The editor of theSun.co.uk went further, questioning whether blogs were any

different from existing forms of print journalism:

What’s the difference between a blog and a column? What’s the difference between a
blog and a colour piece as we used to call it? We used to do ‘24 hours in the life of a
nurse’ and that’s the same thing. I’'m not against them I just don’t understand why they
are called anything different. You could almost say that the columnists write a blog and

they write one every week and it goes in the paper (Picton, 2004).

Although blogs have been characterised by their emphasis on the provision of
hyperlinks (see Blood, 2000), for the editor of Telegraph.co.uk the essential
characteristic of blogging is the production of text—no different from the traditional
role of the journalist. “Blog is just a word. They are still writing copy. I am keen that

we don’t get lost in the language” (Burton, 2004).

Gradual adoption

Richard Burton’s worry that blogs—a novel form of publishing that can facilitate
reader contributions—might detract from traditional journalistic standards was not
made without qualification. So it is to illustrate the unresolved nature of these debates

within the mainstream media that this section concludes with a final quote from

12



Burton (2004). He acknowledged that the mainstream media will adapt to evolving
technologies and readers’ expectations and believed that, despite his reservations,
blogs can “look quite attractive”. They were, he said, “something that I want to

examine”.

(11) Commerce, courts, personnel and process: reader participation

in the real world

Time and resource issues rather than any deeply engrained professional socialisation
explain why editors like Burton have not more fully experimented with new forms of
participatory journalism such as blogs. “It is a question of time, resource and putting it
on the agenda really. . . .There are so many things going on, there are so many areas:
for example we’re looking at music downloads” (Burton, 2004).

Resource issues lay behind the fact that there are no user generated content
initiatives at the Independent.co.uk. The editor believed that users could bring a new

“depth to our stories”, and gave the following example:

... it would be fascinating to hear about day-to-day life in Baghdad. Is it worrying to
go out and get your milk and newspaper? What do you do about dropping your kids off
at school? Are there days when you don't go out because you think it is too dangerous?
(King, 2004).

The fact that he had not “got the resources” to try an idea like this is easily
understood when you compare the total size of the Independent.co.uk’s eleven-strong
team with the 10-12 journalists dedicated solely to user content at the BBC News
website (Deverell, 2004). These resource issues are discussed in this section: both the

costs incurred by user generated content initiatives and their revenue generating

13



potential. Other local factors that influence publications’ adoption of user generated

content initiatives are also examined, specifically:

1. The legal environment in which publishers operate when hosting open forums for
users.

2. The management and professional preparedness of the journalists involved with
initiatives involving user generated content.

3. The information systems involved in processing and publishing user content.

Moderation and incentivisation: counting the costs

We really are victims of our own success. When John Peel [a popular British
radio presenter] died we had, in total, over 100,000 emails. On the first day we
had 35,000. Because our approach is to read and sub everything that we put up,
we just couldn’t cope. We must have delighted about fifty people by
publishing their comments but the other 34,500 must have thought, ‘I’ve spent

all this time crafting this beautiful poem and you’ve just ignored it’.

(Pete Clifton, Editor BBC News website '')

Just a few years before John Peel’s death in October 2004, big stories at the BBC
News website drew “several hundred” emails at most, and “one or two people, not
even doing it full time” was all that was required to “decide what to publish” (Smartt,
2004). By late 2004—even with an average year-on-year budget of £12.16 million
(Graf, 2004: 35)—the speed and volume of correspondence from their rapidly-
growing and increasingly vocal audience meant that the BBC found it impossible to
read the “10,000 or more” (Clifton, 2005b) emails they received on a weekly basis.

The day John Peel died, perhaps one in thirty readers wrote in.'?

14



The BBC News website’s approach to moderation—reading and subbing
everything they put up—was typical of the websites studied and explains why user
generated content initiatives can be expensive to run.

The Scotsman.com reported finding that “the great problem with any kind of public
involvement is that you have to moderate it and that is very, very resource-heavy”.
Their Edinburgh Festival Photoblog has required “quite a lot of work” to take out the
“obviously obscene” (Kirkpatrick, 2004).

The FT.com “cut down on the number” of user generated ‘discussions’ they
published because, said their editor, “if you do lots and lots of them then it is quite

resource intensive”. She justified the decision by saying that:

Our readers don't have lots of time either so they are more likely to want to look at a
couple of really good [discussions] on subjects that are really interesting to them and

where they'll learn something rather than a kind of general rant (Corrigan, 2004).

Reader remuneration

User generated content initiatives, as currently managed by most of the mainstream
British online news media, are resource intensive due to editorial intervention rather
than any remuneration paid to contributors. Most readers contribute without the
expectation of any financial reward. They are motivated, the founding editor of the
BBC News website suggested, “because they just want to write their experiences . . .
the question of getting paid isn’t a major issue” (Smartt, 2004). However, as the BBC
sought to expand the range and depth of user generated content, they were starting to
pay for contributions. The editor of the BBC News website outlined a likely scenario:
“If we've got an aid worker stuck in the middle of nowhere who started writing a

bespoke diary for us over a number of days then a discussion might come up about

15



payment” but, Clifton (2004) continued, “it hasn't been an area where we have started
to spend shed loads of extra cash”. For the most part user contributions at the BBC
News website were treated in “a traditional news gathering way. We interview them,
thank them and that would be the end of that”.

Paying contributors no more than a nominal fee has not prevented South Korea’s
OhmyNews.com from becoming one of the most successful and influential examples
of a publication written, largely, by its readers. According to OhmyNews.com’s'
founder and chief executive Oh Yeon-Ho, “when someone writes an article he gets
paid only 1,000 Won (about 85 US cents), whether he writes ten pages or 100
pages”'* (Yu, 2003). Despite the low remuneration, 37,000 people have registered as

contributors of whom “15,000 have published stories under their bylines” (Gillmor,

2003).

Commercialising content, syndicating submissions: income and benefits

Ultimately, at commercial publications, the bottom line will determine the future
place of user generated content. This article has described how current levels of
moderation make such contributions expensive to integrate—not in itself a problem if
sites can make money from the products that emerge. This study revealed that
although publishers are exploiting this new source of content in various ways,
commercialising user forums has been problematic.

The editorial director of Associated New Media, publishers of the Daily Mail
website and ThisisLondon.co.uk, believed that the areas of her sites featuring reader
contributions attracted her “most loyal audience”. “People love it. They are very loyal
to it”. That loyalty, Williams (2004) reported, has resulted in “the number of pages
per visit for those people [being] very, very high”, with “about 40-50 per cent of the

DailyMail.co.uk's traffic . . . made up of the [message boards]”.

16



When the Independent.co.uk hosted message boards they too found that they “were
getting very substantial page impressions. Something like 20-30 thousand page
impressions a week from just the Middle East chunk™.

So far so good; but can readers be too loyal? The editor of the Independent.co.uk
believed so. When he analysed the number of regular users of their Middle East
message board he found that there were no more than “about 220” (King, 2004).
Readers like this, viewing over 100 pages per week, are unlikely to have the time or
inclination to participate in any commercial opportunities provided, making them a
drain on resources rather than revenue-generators.

The DailyMail.co.uk have tried a number of strategies to earn money from their
message boards including advertising overlays in the message areas, sponsorship and
integrated advertising. They have used “intelligent hyperlinks within postings. So if
someone writes ‘Weller’ then that ‘Weller’” would become a link to the ‘Weller’
website”. It was, according to their editorial director, the price users had “to pay for
their message boards” (Williams, 2004). Although “a couple of years” ago there were
some complaints about this type of commercial intrusion—Williams commented that
the “strange thing about community is that they believe it is their website”—she
thought that there was now an acceptance that because “you are providing them with a
service with the associated server costs, design costs, and staffing costs” publishers
were able to “act and behave like it is their brand”.

In his review of what “Big Media companies” are and should be doing to have a
“conversation with their audience”, Dan Gillmor (2004: 112) comments on the insular

nature of some bulletin boards:

The New York Times’ forums frequently contain valuable insights, but it is doubtful

that many (if any) of these ideas ever reach the actual journalists inside the Times’

17



newsroom. If the staff isn’t part of the discussion, it’s just readers talking with each

other—and they can do that without the Times.

Williams admitted that “it's difficult, it's really difficult to get them out of message
boards”. One strategy that her and her staff had tried was to go into the message
boards when a big story broke to post messages alerting users to the
DailyMail.co.uk’s coverage and providing a link to the story. They also had, on many
pages, news feeds linked to the main site, which Williams said had “made a really big

difference”.

Value to the parent

Although publishers have not been entirely successful in generating revenues from
user generated content initiatives, for online news websites with a print or broadcast
parent, users have provided a useful new source of exclusive content. The
DailyMail.co.uk “sometimes invite people's comments and . . . publish them in the
paper”. According to their editorial director, “the paper love[s] it. You Magazine in
the Mail on Sunday quite often run a page of readers' comments taken from the
website” (Williams, 2004).

The FT.com have done similar things:

Last year was the 25th anniversary of the Financial Times publishing in continental
Europe and we asked ‘who is the most influential European of the last 25 years and the
most influential European business person of the last 25 years?’ It was all done on the
web and the results were published not only on the web but in a special edition of the

Saturday magazine (Corrigan, 2004).

The Sun’s online editor reported that some news desks were “pulling in five or six
or seven stories a day” from the website and loved “the direct communication” with

readers. Picton (2004) reported that the newspaper was “getting more stories from our

18



readers via the website on something called ‘talkback’ than . . . on phone-ins which is
a great thing so they certainly appreciate it”.

“On a daily basis” journalists at the BBC News website were feeding back user
generated comments and details including “contact numbers for people who are at
stories that other parts of the BBC are chasing”. “It can be quotes, it can be a phone
number, it might be a still picture”, said the editor Pete Clifton (2004). User
comments were making the news too. According to Clifton, journalists from the
BBC’s 24-hour rolling news operation, News 24, had visited his newsroom to watch

users’ comments arrive and feature them in their own coverage:

When John Peel died they were up here regularly that day to just read out loads of
gushy comments, which is fairly low grade, but sometimes it's a useful way for them to
reflect general opinion. For the Madrid bomb BBC World were up here doing the same
thing. Just reading out a range of comments from either people in Madrid or from

people around the world (Clifton, 2004).

The head of BBC News Interactive gave another example of how users’

interactions can benefit news sites’ print or broadcast parent:

When the bomb went off in Jeddah and we immediately got an eyewitness account
contact us through the website, which we then put on. That individual ended up being

interviewed, I think, on BBC World, Radio 5 Live and World Service (Deverell, 2004).

The BBC News website’s editor believed that news gathering at the BBC was “just
waking up to that fact that [the website] isn’t a bad way of getting additional
information on a story” saying that he would “like to invest a bit more effort into that

in the coming year. I think that's an interesting area for us” (Clifton, 2004).

19



Legal liabilities

The fear of legal action resulting from libelous comments posted to unmoderated user
forums was an important contingent factor explaining the sometimes-wary attitude to
user generated content initiatives at some of the sites studied. The case of LORD
ROBERTSON v THE SUNDAY HERALD played on the mind of the
Scotsman.com’s editor Stewart Kirkpatrick. In March 2003 The Scotsman reported
that Lord Robertson (the then Secretary General of NATO) would be suing the
Sunday Herald, alleging that a post to a message board hosted by the newspaper was
defamatory (Denholm, 2003). Although the Sunday Herald claimed that a maximum
of thirty-seven people could have seen the comment, and that they were unaware of
its presence—a defense of ‘innocent dissemination’—they decided to settle out of
court for £25,000. The case has not helped to resolve in editors’ minds what it means
in law to publish a libellous comment. Editors like Kirkpatrick (2004) were worried
that even if a message “appears on the bottom of page 173 of a message board thread,
technically you have still published something that is defamatory”. Questioned about
allowing users to add comments to blogs, Kirkpatrick said that the libel laws are
“holding publishers back and certainly give me cause for concern”. If the person
submitting a message to a bulletin board rather than the publisher carried legal
liability, the Scotsman.com’s editor would, he said, be “a lot more relaxed” about
unmoderated user forums.

The Sunday Herald case brought home the “legalities” and consequent
“responsibilities” of hosting forums to the editor of Independent.co.uk who, even
before the Robertson case, thought that legally they “were on dodgy ground” with the
message board they hosted. Although legal issues were not the primary reason for

dropping the forum, looking back King (2004) felt “quite happy” to have abandoned

20



the forum “for a while”. He didn’t want the “distraction from your credibility and
your time” that legal actions could cause.

It was, in part, the heavy legal responsibility that came with hosting bulletin boards
that caused the editorial director of Associated New Media to “question”, “a lot of
times”, the ‘communities’ that the DailyMail.co.uk hosts. Williams (2004) reported
being “constantly anxious about our community” and said she would “be lying if I
said it didn't make me think”. She was “really committed to it” because she believed it

to be “part of the unique nature of the Daily Mail” and she had confidence in her

“well-trained people” and “really good tools and systems”.

Time and temperament: how human factors influence reader participation

As was suggested earlier, the blog represents the best-known form of invitation
writers use to initiate conversations with readers online. Although in his recent article
about blogs Donald Matheson (2004: 444) suggests that “many journalists working
online are enthusiastic about the potential to rearticulate practice in the new forms that
are available online”, this study revealed that some of their editors had concerns about
the time commitment required as well as their journalists’ preparedness.

The editor of FT.com said:

Maybe we would do more blogs if we had lots of people who had time to write but I
think it is difficult to get journalists to commit to doing very long-term blogs when they
are doing full-time jobs as well. Jobs at the Financial Times are pretty demanding, you
have to file stories every day. I think there are some publications, maybe on magazines,
where you might have time to do a daily blog as well, but that is not really the case here

(Corrigan, 2004).

21



The editor of Telegraph.co.uk worried that the blog may not suit his journalists

professionally:

What you can end up doing is forcing somebody into something by saying ‘when you
are out on this story we want you do a blog’. Reporters are trained in certain ways and
they look for certain things, they work to certain deadlines. They work to a brief.
Giving somebody an open-ended ‘have a bit of a rant’ brief doesn't necessarily suit

them professionally (Burton, 2004).

These reservations reveal two further contingent factors explaining the variable
degree of adoption of forums for user contributions at British news websites. The final
factor concerns the information systems involved in processing and publishing user

contributions.

Systems: from cut and paste to filter and rate

The system used at most British news sites to manage and publish user contributions
can be summed up with one phrase, ‘cut and paste’. Journalists cut readers’ comments
from email and paste them into publications’ content management systems, usually
making a selection and subbing on the run. There are exceptions: the
Guardian.co.uk’s blogs and Talkboards, which allow readers to post ‘straight-to-air’;
and Associated New Media’s bulletin board management system, which has a number
of innovative controls used in an attempt to achieve a balance between allowing
debates to develop spontaneously and maintaining standards of decency and legality.
Currently Associated New Media’s system is unique, at least in the British context, in
its partial reliance on both unpaid moderators and software routines to manage users’

contributions. This approach—which relieves pressure on the limited resource of

22



professional journalists—was also being considered by the BBC News website. Their
plans are described later in this section.

The relatively laborious manner in which most British news websites deal with
user content is not, in most cases, due to a lack of imagination or resource. It is often a
result of a desire to retain, and in some cases reclaim, control over the editorial
content of the publications in question. Dan Gillmor (2004: 114) recognises this
tendency in his analysis of why ‘true’ blogs—those to which readers are able to freely
post comments—have been slow to take off in the mainstream media. He believes

there is a:

. . . mistrust among traditional editors of a genre that threatens to undermine what they
consider core values—namely editorial control and ensuring that readers trust, or at

least do not assume there is an absence of, the journalists’ objectivity and fairness.

He suggests that “this hasn’t been an entirely wrong headed worry although it is
overblown”.

As discussed previously, the experience of FT.com and Independent.co.uk
confirms publications have some cause to worry about the “objectivity and fairness”
of users who submit content. The Independent.co.uk’s solution—dropping all user
generated content initiatives—could be described as “overblown”, leaving it without a
forum for conversations with its readers. On the other hand, with a staff of just eleven
to manage the entire site, their options are limited.

FT.com took a slightly less radical approach to worries about the quality of users’
contributions, moving from a post-moderated bulletin board to publishing a lightly
edited selection of readers’ comments. This approach is mirrored at
TimesOnline.co.uk, theSun.co.uk, Scotsman.com and Telegraph.co.uk for the same

reason—to ensure quality and consistency in the editorial product.

23



The practice of manually reviewing and editing users’ comments does not, in all
cases, indicate that more open, technologically sophisticated systems have not been
considered. The editor of Telegraph.co.uk considered an external “bulletin board
structure”, what he called “a technological beast in which people can write in and they
can be published straight to the web or they can be filtered and monitored”. In the
end, “worried” that it would mean “going into an area that was just too complicated”,
Burton (2004) decided against it. “The monitoring worried me. The people weren’t
trained to any discernable standard to watch for problems”, he said.

The BBC News website too currently relies on its journalists to pre-select and edit
all contributions. Their system is no longer able to cope with the levels of users’

contributions being submitted and, as a result, changes are planned.

Systems evolution at the BBC News website

The BBC News website’s approach of “reading and subbing everything” they put up
is, their editor said, “just going to get more and more unmanageable over time”. So
much so that Clifton (2004) believed that they “cannot carry on devoting the amount
of effort that we do” to it, especially in view of the budget cuts that will result in the
closure of twelve journalism posts in 2005 and total cuts of £4.3m to BBC News
Interactive's total annual budget by the end of 2007 (Clifton, 2005a). In response they

were planning a significant change to the systems they use to deal with user feedback:

We are looking at a number of different software options that will allow us to change
our approach to allow more comments to flow through to an area of the site without us
having to laboriously check them all. Now for us that's a big step to take (Clifton,

2004).

Users were being considered as a potential resource to help grade other users’

comments:

24



We are looking at a piece of software [by] Jivesoft, which will help us present the
feedback we get in different ways. . . . It would allow readers to access comments in
different ways. We would still have, if you like, the BBC selection . . . but in addition
you could invite other readers to rate each comment . . . on how interesting or useful
they found it. Then the best ones would rise to the top so you could look at all the
comments with the most highly rated ones at the top of the list or you could just look at
all of them either by the name of the person who posted them or the time they were

posted (Deverell, 2004).

Clifton (2004) characterised the proposed system as “a much bigger dustbin where
there are loads and loads of comments” which “haven't been moderated”. Opening the

gates in this way would, he admitted, mean that the BBC News website were:

. . . probably going to have to be a bit more relaxed about the fact that there will be
several hundred comments coming in. We're not going to undertake to clamber in 24
hours a day to moderate. We are going to have to be more relaxed about people raising

the alarm but be able to withdraw comments as soon as that alarm is raised.

Publishing users’ comments in the quantities the BBC News website received at the
time of the death of John Peel—35,000 in the first day, 100,000 in the week that

followed—would, Clifton recognised, present some usability problems:

[on] a day like that when we were getting tens of thousands [of emails] we may have to
have some other way of limiting the sheer volume. We are unlikely to have a vat of
100,000 comments. It would be completely unusable and we probably couldn't

realistically expect anyone to go through them and help us grade them (Clifton, 2004).

So, although not every reader could expect to see their comment published, the
proposed system would allow a greater percentage of user contributions to appear.
“At the minute a tiny percentage of the ones we get are actually making it to the site

which cannot be right”, said Clifton.

25



Clifton suggested that users would be encouraged to “raise the alarm” if they
spotted offensive comments. Amongst the BBC’s rivals opinion on this approach was
split. The editor of the Scotsman.com thought that getting “users to moderate it is
fantastic. Certainly to my mind the best model for that kind of moderation is
something like Slashdot.org where you get ‘karma points’ for a post and that reflects
how prominent your comments are” (Kirkpatrick, 2004).

In contrast the editor of the Independent.co.uk, still smarting from his bad
experience with message boards, was skeptical that the number of “dodgy” comments
would remain small once the system went live. “As soon as the 14 year olds in their
bedrooms discover there is a part of the BBC that they can submit a dodgy email to,
and it will appear on the site, then what are they going to do?”, said King (2004).
Even the proposed registration system, he maintained, was unlikely to be a deterrent:
“I just see that sort of thing open to abuse, malicious users could login five times
under five different names.”

The head of BBC News Interactive intended that the BBC News website would
minimise the risk of “dodgy” comments by restricting the type of debates their new

platform would host:

We would do a couple of things. We would use it mainly for the more light-hearted
topics, we wouldn’t do it on very controversial ‘Talking Points’—debates on the
Middle-East or Northern Ireland, on those very sensitive issues. Secondly we would
still have a process where we dipped into comments frequently, every hour or two
hours, which is the process that lots of other BBC sites use: post-moderation. So I don’t

think it would be a complete free-for-all for both of those reasons (Deverell, 2004).

26



To what extent the BBC News website will be able to rely on users to alert their
paid journalists to potentially libellous or indecent comments remains to be seen. The

experience of the DailyMail.co.uk and ThisisLondon.co.uk offered some pointers.

Associated New Media’s bulletin board system

Associated New Media’s bulletin board system offered some indication of the issues
involved in running, with the help of users, a relatively open system for publishing
readers’ contributions. They used a combination of professional moderators (three in
total), 3540 unpaid ‘hosts’ and software tools to monitor the message boards hosted
by the DailyMail.co.uk and ThisisLondon.co.uk. When the boards were launched
“three or four years ago”, the editorial director thought that she would be able to

depend on the unpaid hosts “much more” than she has been able to:

However well you legally train them, you are not paying them and they are not as
effective at policing as we hoped that they would be. At the end of the day we are the
publisher, so we have our own team in house and they are our backup team if you like
(Williams, 2004).
One of the problems was that the hosts were themselves part of the community and
found it difficult to police their peers—according to Williams there had been “an
awful lot of cyber-bullying”.

A specialised software moderation tool, which alerted them to posts containing key
words that were legally sensitive, assisted the human moderators. In addition they had
the option to turn off boards that were being “inundated” with messages, and for
topics that were “particularly legally worrying” they used a “trusted system”: users
could only post live if they had previously posted a certain number of acceptable
messages. Out of hours, when no moderators were working, messages were placed in

a queue to be moderated and published at a later date.

27



In spite of these “seven or eight really good tools” Associated New Media used to
protect themselves, Williams admitted that “it's tough, it's not easy. It's been quite a
challenge for us, particularly on the Daily Mail, to manage that load and to moderate

it effectively”.

Discussion

Users of mainstream British news websites are sending in unprecedented amounts of
content—thousands of emails a week is common. In the face of this enthusiasm some
sites have a problem. They are unable to read, much less publish all the submissions
they receive. Fortunately readers seeking to express themselves online seem only
partly motivated by the possibility that their work will appear. This trend is forcing
publishers to reconsider their traditional newsgathering and filtering roles and to ask
themselves whether and how they should elicit content from users, provide forums for
debate and publish readers’ comments on stories; and to what extent ‘traditional’
editorial standards need to apply in this new world.

Although there is a conservative inflection in the ways that debates around these
issues are voiced, the conclusions reached and the strategies adopted display a
surprising degree of variation, reflecting the importance of initial conditions and local
contingent factors in the ways in which user generated content initiatives are
appearing. It is no coincidence that the sites that are most open to readers’
contributions and generous with resource and space allocation have a public-service
ethos. The Guardian.co.uk hosts the best used and most editorially integrated message
board to be found in the mainstream British online news media. Its traditions are
underpinned by values expressed by CP Scott, whose son JR Scott established the

Scott Trust as the sole shareholder of the Guardian in 1936. CP Scott (1921) believed

28



that a newspaper should reflect and influence “the life of the whole community”, have
a “sense of duty to the reader” and that “the voice of opponents no less than that of
friends” should be heard. The BBC News website, although for the moment more
cautious about unmoderated contributions, seeks to meet its public obligations, made
in the Royal Charter, to “support fair and informed debate at local, regional and
national levels” and produce programming that reflects “the lives and concerns of
both local and national audiences” and serves “the tastes and needs of different
audiences” (BBC, n.d.). The result is an unmatched selection of edited user
contributions, fully integrated into the editorial sections of the site and heavily
promoted.

Without the BBC News website’s generous and predictable annual budget or
owners, like the Scott Trust, who are constitutionally concerned no less with editorial
independence and quality than with profits, other British news websites are following
a more pragmatic line. Taking a more commercial position does not, however,
necessarily lead to a lack of innovation. Associated New Media’s message boards
have pioneered the involvement of users and semi-automated software routines to
help moderate discussions. We can expect to see this approach used elsewhere,
including at the BBC News website. The BBC is unlikely to follow, however,
Associated New Media’s experiments with context-sensitive advertising links in
message boards. It remains to be seen whether this is an isolated example or
indicative of a trend for the line between user generated content and advertising to be
softer than that between traditional editorial and advertising.

The need to commercialise the products that emerge from user generated content
initiatives is obvious given the financial position of most sites. Very few newspaper

“online editions are actually profitable solely from their own operations” (Crosbie,

29



2004). Moderation and control of user generated content was a major concern of the
editors and managing editors who participated in this study. Illiteracy, duplication,
mediocrity, bigotry, indecency and racism are real issues that sites need to manage
and it is expensive to do so. Despite the loyalty user forums can generate amongst
niche groups, it is still unclear whether there is sufficient wider interest to bring in
significant revenues.

Because of the financial dependency that most of the sites studied have on their
print or broadcast parent, it is perhaps unsurprising that user generated content
initiatives are often justified in terms of what they can bring to the newspaper or
broadcaster. At the moment there is a novelty value to user contributions that can
result in “fairly low grade” uses (Clifton, 2004). For user generated content initiatives
to achieve their full potential there needs to be a closer integration with the editorial
product to allow, in Gillmor’s (2004) terms, an evolution “from journalism as lecture
to journalism as a conversation or seminar”.

The online coverage of the 2005 UK general election by the British mainstream
media was marked by a rush to blog. The blog, a form previously viewed with
skepticism by many publications, found a place in the coverage of this big running
story'”. Of the products that resulted one, the Guardian.co.uk’s ‘Election blog’,
allowed readers to add comments ‘live’. It might seem a small detail, but it is a
significant step for a traditional media outlet to allow its readers unmediated read /
write access to its editorial pages. Although the Guardian.co.uk took this step alone,
there are indications, amongst at least some of their mainstream rivals, of a more open
attitude to reader contributions. Such a change is necessary if the enthusiasm with
which readers are currently conversing with news sites is to be maintained, expanded

and turned into a more permanent reengagement.

30



Acknowlegements

I would like to thank: Professors Ray Larson and Peter Lyman; my colleagues in the
Departments of Journalism and Information Science at City University; my father, Dr
John Thurman, who provided useful comments on earlier drafts of this article; and all

the participants without whom this work could not have taken place.

An earlier version of this paper was presented at the 1% International Reporters’

Forum in Seoul, South Korea, 26 June, 2005.

Notes

! Figures collected 18 April 2005.

? http://en.wikinews.org

? http://english.ohmynews.com

* These figures were collected on 28-29 April 2005.

> The death of the popular British radio presenter John Peel (Clifton, 2004).

 The editors and managing editors interviewed were selected to represent a range of
publications: regional (the Scotsman.com and ThisisLondon.co.uk) and national (the
others); publicly funded (the BBC News website) and commercial (the others); with
broadcast (the BBC News website) and print (the others) parentage; and serving different
readerships (in print terms theSun.co.uk is ‘tabloid’, the DailyMail.co.uk and
ThisisLondon.co.uk are middle-market while the Independent.co.uk, TimesOnline.co.uk,
Telegraph.co.uk and FT.com represent the ‘broadsheet’ sector). Although out of the
scope of this study, there is potential for future research examining how practice and
attitudes at publications such as these contrasts with that at Internet-only news sites like

those published by AOL and others.

31



7 Telephone call with Neil Thurman, 7 December 2004.

¥ Newsroom jargon for ‘sub-edit’—the correction and rewriting of text by specialised
journalists know as ‘subeditors’ or ‘subs’.

? Technorati.com’s list of the ‘top100’ most ‘authoritative’ blogs—those with the highest
number of links to them—includes many written by individuals, such as Glenn Reynolds
and Lawrence Lessig, who, primarily, do not make their living through the practice of
journalism.

' The software is described at: http://news.bbc.co.uk/1/hi/help/3676692.stm

' Telephone call with Neil Thurman, 8 November 2004.

"2 This calculation is based on the fact that the BBC News website has an audience of some 22
million unique users per month (Nixon, 2005); an average of between 700,000—
1,000,000 daily unique users.

" South Korea’s OhmyNews.com launched in February 2000. Its readers write eighty-five per
cent of the online edition. It has a staff of forty-eight reporters who review the 50-200
articles submitted every day, about seventy per cent of which are published. An average
of about one million visitors per day visit the site, although peak traffic can be between
two and three times greater.

'* Although for most contributions this is the norm, OhmyNews.com pay more—about $20—
for a front-page story and readers can ‘tip’ contributors. The maximum tip any reader can
give is about $10. The record tip received was over $30,000 in two days for a story about
the proposed relocation of South Korea’s capital city.

"> As part of their coverage of the 2005 UK general election the DailyMail.co.uk launched
‘Inside Whitehall: Benedict Brogan's election blog’, the BBC News website ran ‘The
Election Monitor our campaign weblog’, the Guardian.co.uk had an ‘Election blog’, the
FT.com a ‘reporters blog’, the Telegraph.co.uk a ‘Westminster weblog” and ‘Candidate's

weblog’ and the TimesOnline.co.uk an ‘Election log’.

32



References

Bale, P. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 14 December 2004].

BBC (2005) ‘Should the Shuttle Launch Go Ahead?’, 26 July, URL (consulted July 2005):

http://news.bbc.co.uk/2/hi/talking point/4679815.stm

BBC (n.d.) ‘Charter and Agreement’, URL (consulted May 2005):

http://www.bbc.co.uk/info/policies/charter/

Blood, R. (2000) ‘Weblogs: a History and Perspective’, 7 September, URL (consulted

April 2005): http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html

Boyd, D. (2004) ‘Demeaning Bloggers: The NY Times is Running Scared’, Many 2 Many:

a Group Weblog on Social Software, 26 July, URL (consulted April 2005):

http://www.corante.com/many/archives/2004/07/26/demeaning_bloggers the nytimes is run

ning_scared.php

Burton, R. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 7 December 2004].

Clifton, P. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 8 November 2004].

Clifton, P. (2005a) ‘From the Editor's Desktop’, BBC News, 24 March, URL (consulted

April 2005): http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/4379975.stm

Clifton, P. (2005b) ‘From the Editor's Desktop’, BBC News, 19 April, URL (consulted

33


http://news.bbc.co.uk/2/hi/talking_point/4679815.stm

May 2005): http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/4497239.stm

Corrigan, T. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 13 December 2004].

Denholm, A. (2003) ‘Robertson Considers Action Over Web Allegation’, The Scotsman, 10

March, URL (consulted July 2005): http://news.scotsman.com/index.cfm?id=290762003

Deverell, R. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 3 December 2004].

Gillmor, D. (2003) ‘A New Brand of Journalism is Taking Root in South Korea’, San Jose
Mercury News, 18 May, URL (consulted April 2005):

http://www.siliconvalley.com/mld/siliconvalley/business/columnists/5889390.htm

Gillmor, D. (2004) We the Media. Sebastopol, CA: O’Reilly Media.

Glaister, D. (2005) ‘LA Times "Wikitorial' Gives Editors Red Faces’, The Guardian, 22
June, URL (consulted July 2005):

http://www.guardian.co.uk/online/news/0,12597,1511810,00.html

Graf, P. (2004) Independent Review of BBC Online. London: Department for Culture, Media and

Sport.

Kahn, R. and Kellner, D. (n.d.) ‘Internet Subcultures and Political Activism’, URL
(consulted April 2005):

http://www.gseis.ucla.edu/courses/ed253a/oppositionalinternet.htm

34



Katz, J. (1997) ‘Clueless in the Newsroom’, Hotwired, 23 October, URL (consulted April

2005): http://hotwired.lycos.com/synapse/katz/97/42/katz3a_text.html

King, M. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 16 December 2004].

Kirkpatrick, S. (2003) ‘Lazy Guide to the Internet’, Scotsman.com, 16 October, URL

(consulted April 2005): http://news.scotsman.com/archive.cfm?id=1142812003

Kirkpatrick, S. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 20 December 2004].

Nixon, R. (2005) [Email from Rachel Nixon, 18 May 2005].

Matheson, D. (2004) ‘Weblogs and the Epistemology of the News: Some Trends in Online

Journalism’, New Media & Society 6(4): 443-468.

Picton, P. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 10 December 2004].

Robinson, N. (2002) ‘Newslog’, BBC News, 29 May, URL (consulted July 2004):

http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/uk politics/2001/newslog/2013240.stm

Scott, C.P. (1921) ‘A Hundred Years’, The Guardian. Reproduced as ‘Comment is Free, but Facts
are Sacred’, Guardian.co.uk, 29 November 2002, URL (consulted May 2005):

http://www.guardian.co.uk/newsroom/story/0,11718,850815,00.html

35



Simpson, J. (ed.) (2003) ‘OED Online New Edition’, Oxford University Press, URL

(consulted July 2004): http://www.oed.com

Smartt, M. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 25 October 2004].

Thurman, N. and Jones, S. (2005) ‘From Nexus to Newslog: Online Journalism from the
Grassroots’, in R. Keeble (ed.) Print Journalism: a Critical Introduction, pp. 252—

263. London: Taylor and Francis.

Williams, A. (2004) [Telephone call with Neil Thurman, 22 December 2004].

Yu, Yeon-Jung. (2003) ‘OhmyNews Makes Every Citizen a Reporter’, Japan Media

Review, 17 September, URL (consulted April 2005):

http://www.japanmediareview.com/japan/internet/1063672919 3.php

36



37



	Author: Neil Thurman
	Affiliation:
	Contact details:
	Biographical note:
	Introduction
	(I) Lines of defense: professional standards under fire?
	News values and standards
	Blogs as a vehicle for reader contributions
	Cult of personality
	The ‘overselling’ of blogs
	Gradual adoption


	(II) Commerce, courts, personnel and process: reader partici
	Moderation and incentivisation: counting the costs
	Reader remuneration
	Commercialising content, syndicating submissions: income and
	Value to the parent

	Legal liabilities
	Time and temperament: how human factors influence reader par
	Systems: from cut and paste to filter and rate
	Systems evolution at the BBC News website
	Associated New Media’s bulletin board system


	Discussion
	Acknowlegements
	Notes
	References

